|home|nu|de wijk in|kunst|idee|specials|column|zoek|

        Hagaz!ne
        Haaglanden 2025

        verkeer
        boodschappen
        media
        architectuur
        overheid
        toerisme
        vervoer
        onderwijs

        Den Haag en de randgemeenten zijn samengevoegd tot Haaglanden; een stadsprovincie. De skyline van Haaglanden oogt als eenskyline moderne metropool. De delen van de stadsprovincie, Den Haag, Loosduinen, Wassenaar, Leidschendam en dergelijke hebben hun benaming behouden. De week kent nog slechts 3 werkdagen - maandag, woensdag en vrijdag - die geheel naar eigen believen kunnen worden ingevuld. De meeste burgers werken via de kabel thuis en komen eens per week voor de sociale contacten bijeen in speciale ontmoetingscentra ...speciale ontmoetingscentra. Slechts 20% van de burgers werkt buitenshuis. Ambtenaar en particulier worden afgerekend op hun product. De dinsdag en donderdag zijn voor de meesten vrije dagen. De kern van de vrije dagen ligt nog steeds op de zaterdag en de zondag. 

        Er is nog maar één departement waarin de kernen van de voormalige departementen opgenomen zijn. Het grootste directoraat-generaal is van Telecommunicatie en Toerisme. Het aantal ambtenaren is tot 15.000 gereduceerd. Promotie Den Haag is uitgegroeid tot een machtige organisatie met complete diensten in recreatie en toerisme. 
        terug
        Disney Holland ligt tussen Zoetermeer en Den Haag. Luchthaven The Hague/Rotterdam Airport ligt er vlak boven. De Thallys stopt elk halfuur vlakbij Disney Holland. Ook buiten de stad onder meer bij het Prins Clausplein zijn grote Transferia: verzamelpunten van openbaar vervoer en autoverkeer waar reizigers overstappen in peoplemovers. De stad is autovrij. De Utrechtsebaan is de voornaamste aanvoerader van reizigers die in de Transferia hun vervoermiddel hebben achtergelaten. 

        Grote supermarkten buiten de stadsprovincie leveren via custom zweefbaanhoofdadersmovers (ondergronds transport) hun via Internet bestelde boodschappen aan de burgers. De zweefbaanhoofdaders hebben distributiepunten waar de boodschappen kunnen worden opgehaald. Het contact tussen winkelier en klant bloeit in de wijken. 

        De Rijswijkseweg, Gouverneurlaan, Zuiderparklaan, Escamplaan, Leyweg, Laan van Meerdervoort, Groothertoginnelaan, Frederik Hendriklaan en dergelijke zijn - evenals de rest van Haaglanden - verboden voor autoverkeer. De middenweg wordt gebruikt door fietsers, terwijl aan de zijkanten, waar vroeger de fietspaden lagen, een doorgang is voor beperkt, langzaam elektrisch 
        autoverkeer. Fietsen hebben in stedelijke gebieden voorrang op nieuw personenvervoerhet overige verkeer. Alle verkeerslichten zijn uit het stadsbeeld verdwenen. De vroegere parkeergarages zijn in gebruik als disco. 

        Het Zuiderpark is in ere hersteld. Het enkele decennia geleden geopperde voorstel - onder het mom van het park op te knappen maar een deel van het park voor woningbouw te bestemmen - is uiteindelijk afgewezen. De benaming van het Zuiderpark en andere historische groenvoorzieningen zijn wettelijk vastgesteld. Ook in de betere wijken zijn voldoende bomen en groenvoorziening. 
        terug
        De in de jaren '60 gedempte grachten en kanalen in het centrum zijn in oude luister hersteld. De urinoirs zijn terug in het stadsbeeld. Er zijn nog slechts drie gebouwen die als kantoorgebouw gebruikt worden. De rest is aangepast als woontoren. De Blauwe Aanslag is geheel gerestaureerd en wordt bewoond door leefgroepen die elk aparte werkdoelen hebben. Het Centraal Station ligt in de schaduw van een hoge drieëenheid van sky scratchers die uitkijken over de Koekamp naar zee. De Pier van Scheveningen is na enkele ongelukken door verval in 2010 afgebroken. Ervoor in de plaats is een chique wandelpromenade gekomen die 1,5 kilometer ver in zee steekt. De boulevard heeft een aparte licht golvende skatebaan in een roze kleur voor de veiligheid van de voetgangers. 
         

        VNO-Tower waarvan dertig jaar geleden alleen de voet werd VNO-Tower in de vorige eeuw-versiegerealiseerd, is in 2005 voltooid tot de oorspronkelijke hoogte van 102 meter. De Welstandscommissie is na het schandaal van de Stadsklokken en de Straatverlichting in 2005 ontbonden. Vlak na de VNO-Tower buigt de Utrechtsebaan af onder het Malieveld  naar de Koningskade waar de peoplemovers samensmelten met die van de Koningstunnel. 

        De 'peoplemover' - een kleine kunststof cabine met veel zicht -zoemt zacht op een hoogte van 4 meter door de hoofdaders van de stad. peoplemover op zweefbaanZe zijn volkomen computergestuurd en halen iedereen persoonlijk op om naadloos aan te sluiten op de zweefbaanhoofdaders. Bestemming en afhaaladres zijn tevoren vanuit huis of vanaf de personal digital assistant (PDA) ingevoerd. De metro van Den Haag, die ooit als Tramtunnel was bedacht, wordt nauwelijks of niet gebruikt vanwege de onveiligheid ondergronds. Het Souterrain in het oude centrum is veranderd in een grote onderaardse markt die 24 uur per dag open is. De markt wordt voornamelijk gedreven door allochtonen. 
        terug
        Iedereen heeft persoonlijk wereldwijd beeld- en geluidcontact via het scherm, dat tegenwoordig 'de site'E-mail, telefoon, televisie en computer spraakgestuurd wordt genoemd. Het biedt naast interactieve televisie de vroegere computerproducten. Zoals E-mail, beeldtelefonie, shopping en nutsvoorzieningen. Men spreekt van: 'Ik zie je op de site'. De postbode is uit het straatbeeld verdwenen. Alleen de persoonlijke brieven worden nog eenmaal per week aan de deur afgeleverd. De burger communiceert via de site met de gemeentebestuurders. Er is geen toetsenbord nodig omdat alle functies spraakgestuurd zijn. De vakantieopnamen, zowel video als foto's zijn via de site te bekijken. Een icoontje rechts boven in beeld knippert ten teken dat er bericht is. Een spraakcommando stopt het interactieve programma en start de boodschap in beeld en geluid. De 'Site-dienst' van Den Haag biedt een keur aan pakketten.

        De koelkast is rechtstreeks op het Internet aangesloten en voorzien scanners die aan de hand van de streepjescode op de levensmiddelen zelf bijhouden wanneer opnieuw besteld moet worden en regelt dat ook bij abonnement.

        Het aantal scholen is in Haaglanden sinds de eeuwwisseling enorm afgenomen. De scholen die er zijn, besteden aandacht aan bijzonder onderwwijs. De klassen zijn klein - gemiddeld 16 leerlingen - en er is ruimte voor creatieve vakken als muziek, tekenen en handvaardigheid. Sinds de papierloze school werken kinderen gedisciplineerd thuis interactief en van persoon tot persoon met hun docent. Overspannen onderwijzers behoren tot het verleden. De opvang van allochtonen werpt zijn vruchten af nu de regeling van integratie in taal en cultuur is gekoppeld aan het asielbeleid. De kleine misdaad is door het kind-ouderproject tot een aanvaardbaar niveau gedaald. 
        terug
        Het midden- en kleinbedrijf heeft een totale verschuiving ondergaan. Elke wijk heeft koop-, doe- en uitgaanscentra. Zoals megabioscopen, arcadehallen, speelcentra, gezondheids-centra, sportcentra, disco's, hobbycentra, gemeenschapsruimten, openbare bibliotheken en doe-het-zelf-centra. Ruim 80% van de particuliere sector is gericht op de vrije tijd. De Gemeente en Promotie Den Haag bemoeien zich niet meer met de invulling van de 'pleinfeesten'. Het Spuiplein kent hierdoor een bloeiende opkomst van individuele kunstenaars en kunstenmakers die het publiek vermaken. Het is goed toeven op het Spuiplein. 

        Den Haag, 23 maart 2025
         
         

        |home|nu|de wijk in|de stad uit|top 5|internet|kunst|idee|specials|column|zoek|

        Hagaz!ne
        kritisch Haags, kunst, uitgaan en 
        opvallend internet nieuws 

        Ook op de hoogte blijven?
        meld je aan op de mailinglist!