|home|nu|de
wijk in|kunst|idee|specials|column|zoek|
Hagaz!ne
Haaglanden
2025
Den Haag en
de randgemeenten zijn samengevoegd tot Haaglanden; een stadsprovincie.
De skyline van Haaglanden oogt als een
moderne metropool. De delen van de stadsprovincie,
Den Haag, Loosduinen, Wassenaar, Leidschendam en dergelijke hebben hun
benaming behouden. De week kent nog slechts 3
werkdagen - maandag, woensdag en vrijdag
- die geheel naar eigen believen kunnen worden ingevuld. De meeste burgers
werken via de kabel thuis en komen eens per week voor de sociale contacten
bijeen in speciale
ontmoetingscentra. Slechts 20% van de
burgers werkt buitenshuis. Ambtenaar en particulier worden afgerekend op
hun product. De dinsdag en donderdag zijn voor de meesten vrije dagen.
De kern van de vrije dagen ligt nog steeds op de zaterdag en de zondag.
Er is nog maar
één departement
waarin de kernen van de voormalige departementen opgenomen zijn. Het grootste
directoraat-generaal is van Telecommunicatie
en Toerisme. Het aantal ambtenaren is
tot 15.000 gereduceerd. Promotie Den Haag
is uitgegroeid tot een machtige organisatie met complete diensten in recreatie
en toerisme.
Disney
Holland ligt tussen Zoetermeer en Den
Haag. Luchthaven The Hague/Rotterdam Airport
ligt er vlak boven. De Thallys stopt
elk halfuur vlakbij Disney Holland. Ook buiten de stad onder meer bij het
Prins Clausplein zijn grote Transferia:
verzamelpunten van openbaar vervoer en autoverkeer waar reizigers overstappen
in peoplemovers. De stad is autovrij.
De Utrechtsebaan
is de voornaamste aanvoerader van reizigers die in de Transferia hun vervoermiddel
hebben achtergelaten.
Grote supermarkten
buiten de stadsprovincie leveren via custom movers
(ondergronds transport) hun via Internet bestelde boodschappen aan de burgers.
De zweefbaanhoofdaders
hebben
distributiepunten waar de boodschappen kunnen worden opgehaald. Het contact
tussen winkelier en klant bloeit in de wijken.
De Rijswijkseweg,
Gouverneurlaan, Zuiderparklaan, Escamplaan, Leyweg, Laan van Meerdervoort,
Groothertoginnelaan, Frederik Hendriklaan en
dergelijke zijn - evenals de rest van Haaglanden - verboden voor autoverkeer.
De middenweg wordt gebruikt door fietsers, terwijl aan de zijkanten, waar
vroeger de fietspaden lagen,
een doorgang is voor beperkt, langzaam elektrisch
autoverkeer.
Fietsen hebben in stedelijke gebieden voorrang op het
overige verkeer. Alle verkeerslichten zijn uit het stadsbeeld verdwenen.
De vroegere parkeergarages zijn in gebruik als disco.
Het Zuiderpark
is in ere hersteld. Het enkele decennia geleden geopperde voorstel - onder
het mom van het park op te knappen maar een deel van het park voor woningbouw
te bestemmen - is uiteindelijk afgewezen. De benaming van het Zuiderpark
en andere historische groenvoorzieningen
zijn wettelijk vastgesteld. Ook in de betere wijken zijn voldoende bomen
en groenvoorziening.
De in de jaren
'60 gedempte grachten en kanalen in het centrum zijn in oude luister hersteld.
De urinoirs
zijn terug in het stadsbeeld. Er zijn nog slechts drie gebouwen die als
kantoorgebouw gebruikt worden. De rest is aangepast als woontoren. De
Blauwe Aanslag is geheel gerestaureerd
en wordt bewoond door leefgroepen die elk aparte werkdoelen hebben. Het
Centraal
Station ligt in de schaduw van een hoge
drieëenheid van sky scratchers die uitkijken over de Koekamp
naar zee. De Pier van Scheveningen
is na enkele ongelukken door verval in 2010 afgebroken. Ervoor in de plaats
is een chique wandelpromenade gekomen die 1,5 kilometer ver in zee steekt.
De boulevard heeft een aparte licht golvende
skatebaan in een roze kleur voor de veiligheid
van de voetgangers.
VNO-Tower
waarvan
dertig jaar geleden alleen de voet werd gerealiseerd,
is in 2005 voltooid tot de oorspronkelijke hoogte van 102 meter. De Welstandscommissie
is
na het schandaal van de Stadsklokken en de Straatverlichting in 2005 ontbonden.
Vlak na de VNO-Tower buigt de Utrechtsebaan af onder het Malieveld
naar de Koningskade waar de peoplemovers
samensmelten met die van de Koningstunnel.
De 'peoplemover'
- een kleine kunststof cabine met veel zicht -zoemt zacht op een hoogte
van 4 meter door de hoofdaders van de stad. Ze
zijn volkomen computergestuurd en halen iedereen persoonlijk op om naadloos
aan te sluiten op de zweefbaanhoofdaders.
Bestemming en afhaaladres zijn tevoren vanuit huis of vanaf de personal
digital assistant (PDA) ingevoerd. De metro
van Den Haag, die ooit als Tramtunnel
was bedacht, wordt nauwelijks of niet gebruikt vanwege de onveiligheid
ondergronds. Het Souterrain
in het oude centrum is veranderd in een grote onderaardse markt die 24
uur per dag open is. De markt
wordt voornamelijk gedreven door allochtonen.
Iedereen
heeft persoonlijk wereldwijd beeld- en geluidcontact via het scherm, dat
tegenwoordig
'de site'
wordt genoemd. Het biedt naast interactieve televisie de vroegere computerproducten.
Zoals E-mail, beeldtelefonie, shopping en nutsvoorzieningen. Men spreekt
van: 'Ik zie je op de site'. De postbode
is uit het straatbeeld verdwenen. Alleen de persoonlijke brieven worden
nog eenmaal per week aan de deur afgeleverd. De burger communiceert via
de site met de gemeentebestuurders. Er is geen toetsenbord nodig omdat
alle functies spraakgestuurd
zijn. De vakantieopnamen, zowel video als foto's zijn via de site te bekijken.
Een icoontje rechts boven in beeld knippert ten teken dat er bericht is.
Een spraakcommando stopt het interactieve programma en start de boodschap
in beeld en geluid. De 'Site-dienst'
van Den Haag biedt een keur aan pakketten.
De koelkast
is rechtstreeks op het Internet aangesloten en voorzien scanners die aan
de hand van de streepjescode op de levensmiddelen zelf bijhouden wanneer
opnieuw besteld moet worden en regelt dat ook bij abonnement.
Het aantal scholen
is in Haaglanden sinds de eeuwwisseling enorm afgenomen. De scholen die
er zijn, besteden aandacht aan bijzonder onderwwijs. De klassen zijn klein
- gemiddeld 16 leerlingen - en er is ruimte voor creatieve vakken als muziek,
tekenen en handvaardigheid. Sinds de papierloze school werken kinderen
gedisciplineerd thuis interactief en van persoon tot persoon met hun docent.
Overspannen onderwijzers behoren tot het verleden. De opvang van allochtonen
werpt zijn vruchten af nu de regeling van integratie in taal en cultuur
is gekoppeld aan het asielbeleid. De kleine misdaad is door het kind-ouderproject
tot een aanvaardbaar niveau gedaald.
Het midden-
en kleinbedrijf heeft een totale verschuiving ondergaan. Elke wijk heeft
koop-,
doe- en uitgaanscentra. Zoals megabioscopen,
arcadehallen, speelcentra, gezondheids-centra, sportcentra, disco's, hobbycentra,
gemeenschapsruimten,
openbare bibliotheken en doe-het-zelf-centra. Ruim 80% van de particuliere
sector is gericht op de vrije tijd. De Gemeente en Promotie Den Haag bemoeien
zich niet meer met de invulling van de 'pleinfeesten'.
Het Spuiplein
kent hierdoor een bloeiende opkomst van individuele kunstenaars en kunstenmakers
die het publiek vermaken. Het is goed toeven op het Spuiplein.
Den Haag, 23
maart 2025
|home|nu|de
wijk in|de stad uit|top
5|internet|kunst|idee|specials|column|zoek|
Hagaz!ne
kritisch Haags,
kunst, uitgaan en
opvallend
internet
nieuws
Ook op de hoogte
blijven?
meld
je aan op de mailinglist!
|