HAGAZ!NE The Making Of
RandstadRail
2005![]()
30.9.05 Bezorgd kijken moeder en kinderen van de beeldend kunstenaar Dirk Wolbers op de Conradbrug naar de enge apparaten die nodig zijn voor het aanleggen van een deel van RandstadRail. Tot april 2006 zullen zij er last van hebben.22.9.05 Regentesse/Valkenboskwartier - Als je even niet oplet zijn er voordat je er erg in hebt
![]()
een paar bomen verdwenen. Zoals hier op de kop van de Regentesselaan. Zover ik mij kan herinneren is tijdens de inluisteravond van RandstadRail geen woord gerept over het rooien van deze gezonde bomen. Op het plaatje is duidelijk de blakende![]()
gezondheid van beide bomen te zien. Wat rest is een hoopje zand en tijdelijke straatbedekking. En weer kan een stukje geschiedenis worden toegevoegd aan deze The Making Of Randstadrail. Bij navraag blijkt dat nieuwe jonge bomen dit gemis zullen aanvullen.
8.9.05 Amper een uur nadat ik mijn mijn zorg heb uitgesproken over de trillingen van tramlijn 3 tijdens het eerste RandstadRail spreek(half)uur, wordt mijn wens al vervuld. Tramlijn 3 rijdt vlak![]()
na de hulpwisseluit de rails. De uren erna hebben we echt geen last van trillingen. 'Het moest ervan komen', zeggen alle bewoners op de Laan van Meerdervoort bij de Conradbrug. Zij doelen hiermee op de snelheid die sommige bestuurders aanhouden waar zij absoluut stapvoets moeten rijden. De tijdelijke wissels zijn niet aan de zijkant tegen de bestaande rails gelast maar erop (!) dat is goedkoper. Hierdoor moeten de voertuigen steeds een stukje omhoog. Hoe![]()
schoon de las ook is en hoe vaak ze ook komen schuren, de trillingen blijven soms angstig voelbaar in de meer dan honderd jaar oude huizen. De passagiers die achterin zaten, komen bleekjes de tram uit na dit onverwachte stukje achtbaan. Wat zal de tijd tot half maart 2006 (!) ons nog brengen? Buurman John zei het al: Ík zou er maar een aparte pagina van maken'! En dat is maar goed ook want nog geen twee uur later dat de tram weer rijdt ...Prettiger kunnen ze het niet maken, wel makkelijker. Deze spreuk van de Belastingdienst is voor mij als internet publicist ook op de HTM en RandstadRail van toepassing.
![]()
Precies voor mijn raam wordt een knap stukje spoortechniek gerealiseerd voor het onvolprezen RandstadRail. Een half jaar gaat dit deel van het traject ons kosten. Tot half maart 2006 geen parkeerplaats (okay ik fiets), trillingen, boren, 's nachts herrie, schilderijen die van de muur vallen, sommigen van ons moeilijker werken (horlogier ziet minuscule onderdelen spontaan van zijn werktafel dansen), bewegingsonscherpte bij opnamen in de fotostudio, 's ochtends vroeger gewekt worden dan je wilt, bang zijn voor beschadigingen aan je huis en ga zo maar door tot maart 2006.
2.9.05 De haltes van Randstadrail kunnen geen bussen verwerken. Terwijl nu de bussen op dezelfde plaats stoppen als de trams, is dat met de komst van Randstadrail op de lijnen 3 en 6 niet meer mogelijk. Naast de enorme ruimte die
![]()
de haltes van RandstadRail nu al innemen (9 meter meer dan de huidige haltes), moeten daar nog eens extra bushaltes worden aangelegd. Voor omwonenden betekent dit het inleverenvan nog meer parkeerplaatsen. Omdat de situatie Laan van Meerdervoort Conradbrug dit absoluut niet toelaat, wordt ervoor gekozen buslijn 13 vanaf het Valkenbosplein de route van buslijn 14 over de Groot Hertoginnelaan te laten volgen.24.10.05 Deze kale zandvlakte is de Conradbrug waar op dit moment een halte van RandstadRail wordt aangelegd. Het hoogteverschil dat de tram tot nu toe moest nemen als deze
![]()
over de brug reed, was op sommige plekken te groot met extra geluidsoverlast tot gevolg. Specialisten leggen de sporen nu verdiept in de brug aan zodat het hoogteverschil over de gehele lengte meer gelijkmatig wordt verdeeld. Hoogst waarschijnlijk is dit beeld nog slechts één keer eerder te zien geweest toen de brug werd gebouwd als onderdeel van de aanleg van de Laan van Meerdervoort. Vanaf begin november 2005 tot begin januari 2006 worden de werkzaamheden tijdelijk gestaakt. De trams rijden dan over de nieuwe sporen.1.11.05
Het werk aan Randstadrail rond de Conradbrug vordert gestaag. Gisternacht werd de hulpwissel tussen de twee sporen uitgehaald waardoor de ![]()
bewoners niet meer dat gebonk horen en voelen(!) als er te snel gereden wordt. Frappant is wel dat het geluid van het spoor dat nu in beton ligt harder wordt gehoord. Zal dat straks als het asfalt er tegenaan komt beter worden? En wat een waanzin om half november al een pauze in te lassen in de werkzaamheden in verband met de feestdagen. Die beginnen toch pas op 5 december?2.11.05
Ik heb al meer staaltjesvan acrobatiek gezien van wegwerkers. Deze vind ik ook wel aardig. De ![]()
tegels onder de fietsen zijn nog net blijven liggen. Probeer je fiets nu maar eens weg te halen. Eerst over een zandhoop klimmen dan door een greppel ploegen om vervolgens die kabels van je stuur proberen te krijgen. En vergeet de touwen niet. Probeer dan maar eens met fiets en al weer terug te komen. Dan ben je echt geslaagd om bij de Marine te kunnen. Gelukkig duurde het niet langer dan een paar uur. Maar dit zijn ook zo de nare feitjes als gevolg van de aanleg van Randstadrail.10.11.05
De bewoners van deze panden zullen wel bericht hebben gekregen dat er 'iets' voor hun deur stond ![]()
te gebeuren. Anders kan ik mij voorstellen dat je 's ochtends wakker wordt en denkt: 'Ik geloof dat ik iets hoor', de gordijnen opendoet en je uitzicht een berg zand is die de film 'The Hill' niet zou misstaan. Dat gebeurt er als er een nieuwe hoofdwaterleiding wordt vervangen. De DWL pakt dat meteen aan als de weg toch al open ligt tijdens de reconstructie van de Laan van Meerdervoort bij de Conradbrug. Zullen de gemeentelijke diensten dan toch samenwerken?10.11.05
Als alles toch open ligt, kun je net zo goed meteen de rioleringen vervangen, ja toch? ![]()
Dat blijkt iets anders te lopen dan gedacht. Normaal liggen rioleringen op 2,5 a 3 meter diepte. Zo niet op de Laan van Meerdervoort. Op drie meter is niets te vinden. Vier dan misschien? Ook niet. Dan maar de tekening erbij halen. Die dateert van 1892! Toen vonden ze het veiliger om de riolering op zes meter (!) diepte te leggen. En Ries, al iets gevonden?22.11.05
Wat een geweldig idee van Bruno Bruins RandstadRail naar Scheveningen Strand te laten ![]()
rijden!?! Daar is toch 'niemand' op gekomen?Duhh! Al vanaf het begin van dit prestige project protesteren bijna alle bewoners van de Laan van Meerdervoort, waarlangs tramlijn 3 in de toekomst als RandstadRail gaat rijden, GEEN RANDSTADRAIL DOOR DEZE LAAN! Omdat dat onlogisch is en de tijdwinst en de verwachte efficiency minimaal is. En waar wilden al die dwarsliggers dat RR dan wèl kwam te rijden? Inderdaad: Scheveningen! Bravo Bruno!7.4.06
Regentesse/Valkenboskwartier - Eindelijk komt het einde van de aanleg van RandstadRail rond de Conradbrug in zicht. Stratenmakers vernieuwen de![]()
parkeervakken, enkele centimeters asfalt worden over de volle lengte en breedte weggefreesd en meteen in een vrachtwagen geladen. De enorme freesmachine blijkt volgens haar machinisten nog maar een kleintje. Deze kan tot 25 centimeter diep in één keer wegfrezen en doet dat puur op basis van bruut geweld en massa met holle bijtels. Zo'n 25 in getal draaien aan een groot wiel rond met een snelheid van 300 toeren per minuut. Het door de bewoners gevreesde getril van hun huizen door boren en draglines blijft gelukkig uit. Een zware stofzuiger annex![]()
veegwagen ruimt ook de laatste restjes vuil op. De Laan van Meerdervoort is stofvrij. De parkeerplaatsen zijn deze dagen echt allemaal opgeheven. Het is het moment dat de cowboys van het asfalt aan de slag gaan. De![]()
asfalteermachine kruipt traag voorbij terwijl wegwerkers er omheen keurig de restjes asfalt binnen de rijbaan harken. Een grote kiepwagen met heet asfalt zorgt voor continue aanvoer van![]()
warme bitumen. Twee stoomwalsen maken het karwei af. Met hun enorme wielen - continue nat gehouden met water - pletten zij het asfalt in haar stofvrije bed. Een wegwerker strooit fijn zand over het warme asfalt, als een boer zijn zaad over het land. Het tapijt wordt gelegd.|start|nu|wijk|top 5|internet|agenda|kunst|idee|specials|column|vind|
Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!