Hagaz!ne 28.8.05
augustus 2005
De eerste twee rallyauto's rijden om 13:52 uur het Kurhausplein op en zijn van het merk Porsche. Maarook onze Austin Healy zit in de voorste regionen. Henk van den Heuvel (biometrics.nl) is binnen no time in de VIP-lounge te vinden van La Galleria waar alle deelnemers warm worden onthaald met exquise hapjes en drankjes. Als
ik hem spreek, vertelt hij: 'Gisteren was onze zwaarste dag en reden we van acht uur 's ochtends tot één uur in de nacht (17 uur!) en wat we allemaal meemaakten ... We misten vooral achteruitrijlampen. Als je op een onbekende weg in het pikkedonker achteruit moet
rijden heb je die beslist nodig. Nu moest een van ons uitstappen met een lamp om bij te lichten, want je rijdt in het donker zo van een taluud'. En over het weer: 'Perfect! Zeker als je hoort dat het vorig jaar zo regende'. Misschien hebben deze twee de weergoden ook voor de komende Classics gunstig gestemd. Van de 170 oldies vielen mij onder
meer op de Triumph Spitfires, Sunbeam, Wolseley, Jaguar e-type, Oldsmobile, Chevrolet Corvette, een Eend en een Ferrari Dino. En een voor een werden ze bij binnenkomst geïnterviewd op de zo karakteristieke oprit van de finish.
26.8.05
Nog maar een half uur voor vertrek van de 13e Classic (maar de feitelijk 42ste) Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen Rally en Henkvan den Heuvel heeft een probleem met de toevoer van brandstof in zijn rode Austin Healy. Nog 'even een stukje van de benzineslang afhalen'. Hij is net terug van een proefrit in Engeland waar hij met zijn navigator ('hele belangrijke man') Ad Jacobs 1.500 kilometer zonder
problemen heeft afgelegd. 'Eigenlijk dezelfde afstand als de rit die we nu gaan maken', vertelt hij. 'Het is de eerste keer dat ik meedoe. Dus alle kinderziektes moeten er nog uitkomen. Maar het gaat wel lukken, al moet je zoiets natuurlijk nooit zeggen', weerkaatst hij. Ik ben benieuwd en ga hem zeker opzoeken, aanstaande zondag als ze terugkeren.
22.8.05
Maandagochtend halfacht wordt er lang en doordringend gebeld en meteen erachteraan hardgebonsd op mijn voordeur. Ik sta me te scheren en schiet mijn ochtendjas aan. Er zal toch niets ernstigs gebeurd zijn? Ik doe open en de politie staat voor de deur met een man met een oranje werkvest aan. Het zal toch niet met dit cryptische verkeersbord te maken hebben? Een poging van de dienst Stadsbeheer om iets negatiefs (een half jaar niet parkeren!) positief te brengen. Echt iets voor een stad met veel internationaal bezoek die de P zullen zien als 'hier mag ik parkeren'. Want M.U.V. zegt een buitenlander natuurlijk helemaal niets! Het is 22-8-05. D-day voor dit deel van de Laan van Meerdervoort. Lees meer >>>
21.8.05
We weten inmiddels wel dat de HTM zich weinig aantrekt van de mening van haar reizigers. Geldverdienen staat hoog in het vaandel van deze Haagse organisatie met subsidie. En dan hebben we het nog niet eens over haar bezittings drang van het zich inkopen bij regionale vervoersdiensten. Maar dat ze toch wel een afkeer heeft van moeders met buggies, is nieuw voor mij. In bus 14 zie ik een sticker waarop staat dat zij geen prijs stelt op meer dan twee buggies op de staanplaatsen. Dus als de ouder met de derde buggie een kaartje gekocht heeft en plaats wil nemen, verbiedt de sticker haar daar te gaan staan.Zelfs de opname raakte geëmotioneerd. Uitstappen dan maar weer?
17.8.05
Eerst dacht ik nog deHTM tijd te gunnen hun puinzooi op de Suezkadebrug op te ruimen. Maar inplaats van het op te ruimen maakte ze er na vijf dagen een nog grotere puinhoop van zoals je op de volgende foto kunt zien. Nu kunnen de voetgangersniet meer op de stoep blijven en worden ze het fietspad opgedreven. Ik vraag me dan altijd af of het mensen zijn die dit zo neerpleuren. Zien die niet dat dit de doorgang
belemmert? En er is ruimte zat waar het niet in de weg ligt! Als dit een voorbode is van wat ons omwonenden het komende halfjaar vanaf september te wachten staat als ze asfalt en sporen gaan vernieuwen. En het gaat hier nog steeds om die ene minuut tijdwinst ... van RandstadRail.
11.8.05
Het REM-eiland wordt gesloopt. Rijkswaterstaat ziet af van verkoop omdat volgens haar nieuwe nota Integraal Beheerplan Noordzee 2015 alleen nog activiteiten op de Noordzee zijn toegestaan die van zwaarwegend maatschappelijk belang zijn en nietelders kunnen plaatsvinden. Was het uitzenden van de series Mr. Ed, The Prisoner, de Onzichtbare man, De Schone Heks dan soms niet een activiteit van zwaarwegend maatschappelijk belang? Heimelijk hoopte ik nog dat het voormalige booreiland door een filantroop zou worden gekocht om iets spectaculairs te beginnen waar iedereen op zit te wachten. Dat gaat mooi niet door. Nederland wordt steeds saaier. Mag dit industrieel stuk erfgoed wel verdwijnen? Even voorleggen aan SHIE.
10.8.05
En het is ze weer gelukt. De nieuwe pomp voor drinkwater aan het einde van de Houtrustweg is weergesloopt. Er komt geen water uit en hij staat wankel op zijn sokkel. Je kunt duidelijk aan de drukknop zien dat er geprobeerd is scherpe voorwerpen tussen te stoppen.
Toen ik de pomp voor het eerst zag, dacht ik nog: die gaat wel een paar jaar mee. Nog geen jaar heeft deze het uitgehouden en weer hebben de strandgangers bij deze opgang geen water tot hun beschikking. En de geschiedenis herhaalt zich voor de zoveelste keer. Ik zal het maar weer even doorgeven aan de dienst Stadsbeheer.
6.8.05
Het college van B&W antwoord op vragen vanuit de gemeenteraad dat zij geen betrokkenheid heeft bij de komst van een opvanghuis voor drugsverslaafden in de Tasmanstraat. Maar is het niet de hoogste tijd om B&W daar wél bij te betrekken? Zij heeft zich toch ook bemoeid met het op afstand houden van coffeeshops bij scholen? En wie A zegt moet ook B zeggen. Of ga ik hier even te snel?7.8.05
'Dat gesodemieter met onze ambassade in Den Haag moet nu maar eens zijn afgelopen', moet president Bush hebben gedacht. 'Als we niet eens zelf mogen bepalen waar wij deze mogen bouwen? Heb ik niet ergens een vriendje die dat klusje wel voor me kan klaren?' Natuurlijk, Roland E. Arnall! Hij is de grootste geldschieter van mijn verkiezingscampagne! En in de Haagsche Courant lees ik vervolgens: Arnall is welkom als nieuwe ambassadeur van Amerika in Nederland en als nieuwe bewoner van de Amerikaanse ambassade in Den Haag. In Amerika staat zijn bedrijf erom bekend dat hij verdient aan de armen. Tienduizenden klanten beschuldigen het bedrijf van oneerlijke leenpraktijken. En hij heeft geen politieke of diplomatieke ervaring. Met deze kwaliteiten zou hij het best eens kunnen redden hier in Den Haag!3.8.05
Hoe kom je vanuit Hongarijemet twee vouwkano's in het Haagse Verversingskanaal terecht? Het antwoord hierop is: 'Moeizaam, maarhet gaat'. Rainer en Franziska Ulm deden er inmiddels vijf jaar over. Ze startten in Hamburg en peddelden van Hongarije over de Donau naar de Zwarte Zee en deden ondertussen landen aan als: Turkije, Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en vaarden en
passant nog even (met zeil) over de Atlantische Oceaan. Nu dus in het Verversingskanaal om in Scheveningen Haven uit te komen. Ze zijn zo'n beetje aan het einde van hun tienduizend kilometer lange avontuur. Van hieruit nog even twee maanden terug naar Hamburg. Haast hebben ze niet. En dat komt
goed uit voor verstekeling Filou want deze jonge eend monsterde nog geen twee maanden geleden in Parijs aan op de Seine en zag Rainer en Franziska meteen voor zijn ouders aan. Hij zit nu lekker van de sla te slobberen voor in de kano van Rainer. Lees nog meer op de uitgebreide website van dit avontuurlijke echtpaar.
|start|nu|de wijk in|top 5|internet|kunst|idee|specials|column|vind|
Kritisch Haags, kunst, uitgaan, internet ...
Hagaz!ne: altijd wat nieuws!